НовостиЯкість автомобільного газу в Україні залишається НЕ стабільною - експерти

Якість автомобільного газу в Україні залишається НЕ стабільною - експерти

9:00, 16 октября 2019 г.

Останнім часом на ринку автомобільного газу панує деякий спокій - перебоїв з поставками немає, ціни знаходяться в звичному діапазоні «трохи менше» половини вартості бензину. При цьому кількість автопарку «на газу» неухильно зростає, а пропозиція стала збільшуватися завдяки нелегальним «бочкам», які хоч і не масово, але вже знову почали з'являтися на дорогах. Експерти столичного Інституту споживчих експертиз провели рейд по найбільших мережах АЗС і їх незаконних візаві з метою перевірити якість газу, що продається автомобілістам, адже наближається зимовий сезон, і параметри такого палива повинні відповідати холодному періоду.

3.jpg

Перевірці піддалися як великі мережі АЗС (БРСМ-НАФТА, WOG, КЛО, Shell, ОККО, Sun Oil, Glusco, Авіас), так і великі мережі столиці та регіонів (Marshall, Avantage 7) і декілька «бочок». Особливу увагу фахівці приділили незаконним заправкам і мережі Avantage 7, оскільки саме там були зафіксовані незвично низькі ціни, іноді на 20-30 відсотків нижче інших мереж. Експерти відбирали проби в спеціальний пробовідбірник, після чого зразки доставлялися в сертифіковану лабораторію. Що стосується самої процедури відбору, то мережеві заправки, і «нелегали», без проблем відпускали паливо для аналізу. Більш того, на деяких «бочках» навіть стали видавати фіскальний чек, чого раніше за ними спостерігалося вкрай рідко.

Насамперед експерти виміряли точність наливу газу - параметр, найбільш критикований водіями. Багато автомобілістів заміряють пробіги, і скаржаться на те, що заправляють їм газу більше, ніж становить ємність балона. За нормативами, недолив може становити не більше 1%, але добитися такого результату на колонці досить складно. Проте, за фактом результати виявилися відмінні - у всіх мережевих заправок точність наливу вище 97%. Найточніший налив виявився при заправленні БРСМ- НАФТА і КЛО - 99,0% і WOG- 98,5 відсотка, Sun Oil - 98%. C іншого боку шкали - «нелегали», Marshall і Avantage 7. Тут недолив склав 10% - 15%. Варто відзначити, що недолив може траплятися і без злого умислу - таке може трапитися через не своєчасне обслуговування колонок.

IMG_4480.JPG

У лабораторії зразки тестувалися на відповідність вимогам ДСТУ ЕN589: 2017 по показнику «Компонентний склад». Як відомо, автомобільний газ складається з суміші пропану і бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутана, пропілену, етану, етилену і т.д.). Для різних пір року кількісний вміст суміші може бути різний - влітку це приблизно 40: 60 (пропану до бутану), взимку ж навпаки - 60: 40. Адже чим більше пропану в газі, тим вище тиск насичених парів і тим краще пускові якості і робота паливної апаратури в зимовий період експлуатації. В цілому, всі великі мережі витримали випробування, показавши гарні результати. Але при цьому в деяких мережах газ вже був «готовий» до зими, а в деяких - ні.

2.jpg

Найкраще співвідношення показали зразки автомобільного газу Plus (БРСМ-НАФТА), LPG MUSTANG (WOG) і LPG на заправках КЛО - понад 60% пропану і менше 40% бутану. Таке співвідношення дозволяє забезпечити найбільш повне згорання суміші, а значить, і забезпечить динаміку при збереженні економічності їзди.

А ось в газі з «бочки» пропану виявилося рекордно мало - 31% при нормі не нижче 50 ± 10%. Трохи краще цифри в LPG в мережі Avantage 7 - 36% пропану. Для автомобіля це не принесе істотної шкоди, але витрата такого газу буде набагато більше.

Одним з головних моментів є також марки скрапленого газу. Основних дві - ПБА (пропан-бутан автомобільний) і СПБТ (суміш пропану бутану технічна). У чому різниця? Перша марка - очищений газ, адаптований під використання в автомобілях, друга - більш «брудний», призначений для побутових потреб (наприклад, опалення). І тут виявилися неприємні сюрпризи.

баллон.jpg

Європейський стандарт EN 589-2008 в розділі терміни трактує автомобільний скраплений газ як такий, що містить незначну кількість ненасичених вуглеводнів (пропілену, бутен і пентанов (пентенов). У зразку, відібраному на нелегальній АГЗС, таких виявилося набагато більше нормативу - понад 10%! виходячи їх цих даних, це паливо не можна віднести до автомобільного.

За вимогами до СПБТ допускається рідкий залишок до 1,6%, а для ПБА наявність залишку не допускається. Крім того, допустимий граничний вміст сірки в ПБА нижче ніж СПБТ (а за вимогами EN 589 - не більше 50 мг / кг).

Наявність рідкого залишку в СПБТ при його використанні в автомобілях веде до накопичення залишку в баках, засмічення фільтрів, несправностей паливної апаратури.

І ще один важливий параметр - щільність газу. Чим вона більше, тим більше при інших рівних пробіг на одній заправці. У цьому параметрі найвищі показники продемонстрували зразки мереж WOG, ОККО, БРСМ-НАФТА і КЛО.

В цілому, ситуація з якістю автомобільного газу показала, що невеликі мережі і нелегальні продавці грішать продажем побутового газу під виглядом автомобільного. Великі ж мережі продають якісне паливо, українського або зарубіжного виробництва. Залишається побажати, щоб поставки були ритмічними, і ринок не відчував дефіциту.

Олександр Бабенко.

Популярные марки и модели

Kia
Kia

SportageSorentoNiro

BMW
BMW

X1X3X5

Mazda
Mazda

6CX-9CX-5

Suzuki
Suzuki

VitaraVitara SSX4

Ford
Ford

FiestaEdgeKuga

Mitsubishi
Mitsubishi

ASXOutlanderPajero Sport

Renault
Renault

DusterCapturMegane

Peugeot
Peugeot

2083083008

Skoda
Skoda

SpacebackRapidOctavia

VW
VW

PassatTiguanTouareg

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz

SGLACLA

Toyota
Toyota

CorollaCamryRAV 4

.
.
.
.
.