© 2024 Автобазар™- Купити нове авто або продати бу з пробігом в Україні
Автоконструктори не дарма передбачили каталітичний нейтралізатор, дбаючи про екологію, але він може стати головним болем для власника. Природно, автомобіліст запитує про те, як зробити видалення каталізатора в автомобілі і чи можна це робити. Ця проблема заслуговує на особливу увагу.
Каталізатор, а точніше, каталітичний нейтралізатор - це спеціальний пристрій у випускній системі автомобіля, призначений для очищення вихлопних газів від шкідливих домішок (насамперед СО, СО2, СН). Конструктивно він є потовщеною трубою з картриджем у вигляді подовжених сот, на стінки якого нанесено напилення з металів платинової групи (платина, іридій, паладій, родій). Найчастіше картриджі містять керамічні елементи.
Розігріті вихлопні гази, проходячи через каталізатор, вступають у хімічну реакцію з металевим напиленням, у результаті відбувається нейтралізація особливо шкідливих компонентів. Для активної реакції необхідна температура понад 300 °С, яка досягається під час роботи двигуна. Зрештою, в атмосферу викидаються очищені до допустимої норми гази.
У сучасних автомобілях у вихідній зоні нейтралізатора встановлюються датчики контролю чистоти вихлопу та вмісту кисню. Вони з'єднані із системою управління двигуна, коригуючи його роботу. Таким чином, каталізатор не тільки забезпечує очищення газів, а й суттєво впливає на робочі режими всієї силової установки автомобіля.
У процесі експлуатації автомобіля каталізатор втрачає свої функціональні здібності і виходить з ладу - забруднюється шляхетне напилення, що заважає початку хімічної реакції, або відбувається механічне руйнування елементів конструкції. Основною причиною стає природне зношування матеріалів, а тому довговічність каталізаторів обмежується пробігом в 90 000-160 000 км. Помітно скорочують термін служби неякісне паливо та несправність системи запалювання.
Несправний каталітичний нейтралізатор не дозволяє виходити газам у повному обсязі, через що зростає тиск у проміжку між двигуном та перешкодою у трубі. Датчики визначають неполадки та автоматично знижують потужність. Помітно збільшується витрата палива.
З появою проблем з каталізатором слід замінити його новим. Однак у багатьох автомобілістів виникає інше бажання – видалити цей пристрій взагалі та адаптувати датчики до нових умов роботи. Цьому сприяє низка причин. По-перше, новий каталізатор коштує чимало – від 10 до 60 тис. гривень (залежно від категорії авто та об'єму двигуна). По-друге, заміна не усуває періодичних проблем із тягою та запуском двигуна. Всім відомо, що неочищені вихлопи завдають шкоди екології, але видалення нейтралізатора дозволяє підвищити потужність автомобіля, знизити витрату палива, позбавитися необхідності контролю його роботи.
Видалення каталізатора без заміни новим має такі переваги.:
Треба пам'ятати і про серйозні мінуси такого заходу:
Загалом переваги видалення досить вагомі. У той же час з'являється реальний ризик у тому, що не вдасться пройти техогляд щодо контролю СО.
При прийнятті рішення про видалення каталізатора важливо врахувати, що його не можна просто зняти і викинути, оскільки датчики, повідомляючи про несправність, заважатимуть роботі двигуна, переводячи систему в аварійний режим. Для усунення цього доведеться скористатися одним із варіантів – перепрограмувати електронний блок керування або адаптувати датчики. Крім того, знадобиться встановлення полум'ягасника, що знижує температуру газів, що виходять. Перепрограмування блоку може провести тільки фахівець, а інші заходи можна виконати своїми руками.
Демонтувати каталізатор можна самостійно. Для цього спочатку визначається його тип та конструкція. Пристрій може розташовуватися у вихідному тракті під днищем машини або у вихлопному колекторі. У першому випадку досить просто відкрутити болти. Якщо вони не передбачені, пристрій вирізається болгаркою. У другому - треба зняти та розібрати колектор, а потім видалити картридж.
Адаптувати датчики можна кількома способами. Найбільш простий - прошивка під Євро-2, тобто під колишню систему, яка використовувала лише один датчик (лямбда). Наразі застосовується Євро-3 або 4 з додатковими датчиками (верхні лямбди), що визначають ступінь очищення газів у каталізаторі. Потрібно видалити ці додаткові датчики, залишивши лише нижню лямбду, а в програму блоку управління внести відповідні корективи.
Серйозних змін до керуючої програми вносити при встановленні «обманок» не доведеться. Вони монтуються між нижньою та верхніми лямбдами, імітуючи роботу каталізатора. Застосовуються такі варіанти «обманок»:
Кожен із варіантів обійдеться недорого — від 700 до 1800 гривень.
Для зниження температури газів необхідний полум'ягасник — стронгер. Один із найпростіших варіантів - футорка у вигляді набору перегородок, що відсувають датчик від газового потоку. Одночасно створюється опір, що знижує температуру. Можна встановити стандартний стронгер. Він ефективно виконає свою функцію первинного глушника, а коштує набагато менше за новий каталізатор.
Усі роботи з монтажу замінника каталізатора можна довірити фахівцям автомайстерні. Ціна установки «обманки» становитиме від 440 гривень (без матеріалів), а полум'ягасника — від 1100 гривень, включаючи його вартість.
При виході з ладу каталізатора деякі власники автомобілів ухвалюють рішення про його повне видалення. Такий захід має свої плюси, але треба пам'ятати і про складнощі, з якими доведеться зіткнутися під час проходження техогляду. Видалення каталізатора позбавить багатьох проблем. Його можна здійснити своїми руками або в майстерні, але важливо подбати про адаптацію датчиків контролю до роботи у нових умовах.
PassatGolfJettaGolfTouaregTiguanTouran
FiestaEdgeKugaFocusFocusFusionEscape
X1X3X53 series
6CX-9CX-5
VitaraSx4
SportageSorentoNiro
ASXOutlanderPajero Sport
DusterCapturMeganeSanderoLogan
2083083008
RapidOctaviaKodiaqKaroq
SGLACLA
CorollaCamryRAV 4
© 2024 Автобазар™- Купити нове авто або продати бу з пробігом в Україні